Te weinig aandacht voor seksuele diversiteit?

Tijd voor seksuele diversiteit

Scholen moeten verplicht aandacht besteden aan seksuele diversiteit. Sterker nog, wie dat niet of onvoldoende doet, wordt bestraft1. Al in 2009 vond de politiek dat scholen seksuele diversiteit beter onder de aandacht moesten brengen, maar vorig jaar bleek uit een rapportvan de Onderwijsinspectie dat nog maar een derde van de scholen hiervoor een plan had. De reden? Lesgeven in seksuele diversiteit is lastig, want het kan op weerstand rekenen van jongeren.

Houding van scholierensfeerbeeld-2.png

De meerderheid van de jongeren zegt voor gelijke rechten te zijn van homo’s. Hand-in-hand lopende en zoenende homo’s kunnen echter bij een aanzienlijke groep jongeren niet op goedkeuring rekenen. Ook blijkt uit het onderzoek dat homoseksuele jongeren meer problemen thuis en op school hebben. Ze ervaren minder steun vanuit thuis, vinden school minder leuk en zijn minder close met hun docent. Bovendien worden ze vaker gepest. De Nederlandse bevolking denkt niet eenduidig over diversiteit en seksualiteit. Zeker als het gaat om seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Jongeren krijgen deze opvattingen in meer of mindere mate mee uit het gezin waarin ze opgroeien, de media en vanuit de vriendengroep waarmee ze omgaan. 

Het OGLO-model

Het is de vraag hoe je als docent omgaat met al die verschillende meningen en oordelen van jongeren. Het begint ermee dat je de verschillende houdingen kunt duiden en kunt plaatsen in een kader. Daar is het onderstaande figuur handig voor. EduDivers noemt dit het OGLO-model, naar de beginletters van de vier categorieën.

Opmerkingen uit de klas kun je vaak indelen in een of meerdere categorieën. Zo kun je als docent herkennen waar de (voor)oordelen van leerlingen zitten. Hoe meer iets afwijkt van zijn opvattingen, hoe meer een leerling zich geïntimideerd voelt. Het is dus voor de docent een hele uitdaging om het gesprek over zulke gevoelige onderwerpen in de klas gaande te houden, zonder te verzanden in heftige emoties. Hoe doe je dat?

grafiek-leraren-002_0.png

Empathisch gesprek

groep-xlg.png

Het is de kunst om niet op de inhoud van opmerkingen of vragen in te gaan, maar naar het gevoel van de jongere te vragen. Vraag dus niet waarom een leerling een homo raar vindt, maar wat voor gevoel hem of haar dat geeft. Hierbij moet je wel een kanttekening plaatsen: niet iedere jongere is ervan gediend naar zijn gevoel gevraagd te worden. Het komt soms wat soft over. Bij stoere leerlingen kun je als docent beter een omtrekkende beweging maken.

Een systematische aanpak van een dialoog bereik je met de taxonomie van onderwijskundige Krathwohl. Hij heeft vijf stappen beschreven voor hoe je een dialoog systematisch kunt plannen. Volgens Krahtwohl moet je eerst de emotionele aandacht krijgen van jongeren, voordat je de actieve aandacht (nieuwsgierigheid) kunt stimuleren. Hoe dit in zijn werk gaat, kun je leren in de cursus Lesgeven over seksuele diversiteit.

www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/straf-voor-scholen-die-geen-homovoor...
www.onderwijsinspectie.nl/documenten/publicaties/2016/06/01/rapport-omga...

Ervaringen van onze gebruikers

  • Erik van Dijk
    Docent bij CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven

    De goede communicatie met E-WISE is mij heel goed bevallen. Altijd paraat om vragen te beantwoorden en altijd snelle reactie via de mail. Prima cursusmateriaal wat ook afwisselend gepresenteerd wordt. Sluit je een cursus positief af, dan krijg je een certificaat uitgereikt. Ik ben de 50 certificaten al gepasseerd! E-WISE staat open voor tips en advies uit het onderwijsveld, zodat dit weer kan worden verwerkt in het nieuwe cursusaanbod. Dus wil je nascholen? Dan zou ik zeggen: doen!


     

  • Dirk-Jan Dunnink
    Docent Duits bij het Stedelijk Lyceum Enschede

    Dagelijks heb ik met veel verschillende leerlingen te maken: rustige en drukke leerlingen, gedragsproblemen en kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of meer uitdaging kunnen gebruiken. Er is een verscheidenheid aan behoeftes en er zijn net zoveel meningen en methodes van (vak-)collega’s. Het grote voordeel van E-WISE is, dat een deskundige in een online cursus op een toegankelijke manier theorie met praktijk verbindt en de docent veel praktische handvatten biedt. Ik heb er veel aan gehad en ik wil er dankbaar gebruik van blijven maken!

  • Janet Huisman Mudibo
    Leerkracht groep 6, mediacoach en ICT coördinator bij School Loevestein

    De voordelen van E-WISE vind ik dat je in je eigen tempo, interessegebied en op een geschikt tijdstip een cursus kunt volgen. In twee uur rond je een cursus af en heb je voldoende handvatten om het toe te passen in je werk. Ik heb dit weekend, i.v.m. het thuisonderwijs, de cursus Google Forms afgerond. Ik kon er deze week gelijk mee aan de slag. De les van E-WISE is duidelijk, je hebt afwisseling tussen instructie en opdrachten waarin je het geleerde gelijk kunt oefenen. Vooral dat laatste is belangrijk om de stof te laten beklijven en toe te passen in de praktijk.

  • André Vos
    Docent en mentor bij PrO Assen

    Sinds eind 2019 maak ik gebruik van het cursusaanbod van E-WISE. E-WISE heeft een ruim aanbod aan cursussen die je in eigen tempo kunt volgen. De cursussen die aangeboden worden zijn actueel en zeer praktisch. Door het volgen van de cursussen ga ik weer even op een andere manier naar mijn lessen en leerlingen kijken. Door mijn enthousiasme zijn meer teamleden van mijn school gaan meedoen aan de online cursussen van E-WISE: van OOP'ers tot teamleiders, iedereen doet mee.

  • Elly Ytsma
    Leerkracht bij IKC Johan Willem Friso Leeuwarden

    Wat ik erg fijn vind aan de cursussen van E-WISE, is dat je een cursus op elk moment kunt terugkijken. Hierdoor kan ik het gebruiken als naslagwerk én is het mogelijk om fragmenten uit de cursussen in de klas te laten zien. Ik vertel de leerlingen immers altijd wat ik heb geleerd. Voor het starten van een cursus print ik graag de cursusdocumentatie. Die gebruik ik om extra notities te maken of te arceren wat ik belangrijk vind.

  • Jante Luimes
    Groepsleerkracht bij Cbs 't Prisma Doetinchem

    E-WISE biedt online cursussen aan. De onderwerpen zijn zeer divers. Het grote voordeel is dat deze cursussen binnen een kort tijdsbestek te volgen zijn en volledig in de tijd te doen zijn. De online cursussen geven mij de mogelijkheid om me up-to-date te houden, zonder dat het me middagen kost. Deze cursussen zijn zeer toegankelijk en erg toepasbaar binnen het basisonderwijs. Ik kan deze manier van het volgen van cursussen dan ook van harte aanbevelen. Kortom: eigentijds, prima te realiseren, toepasbaar, werkdruk verlagend, niet gebonden aan vaste tijden, vernieuwend.

  • Marieke Jochems
    Leerkracht bij PCBO Apeldoorn

    Vandaag de cursus "Ik denk dus ik besta, filoseren met kinderen" doorlopen. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Wat ik erg prettig vond is de afwisseling tussen theorie en film. Het vulde aan en je had gelijk een beeld bij de tekst. De tekst was op niveau, niet te moeilijk en niet te makkelijk. Een cursus met ideeën waarvan ik denk: morgen beginnen! Er is een ruime keus uit onderwerpen die allemaal met je vak te maken hebben. Hoe je kunt kiezen was ook helder. Wat ik zelf prettig vind is dat je ook weet voor welke doelgroep de cursus is.
     

  • Ton van Poppel
    Onderwijsmanager Nuenens College

    Over het systeem zijn mijn docenten heel tevreden. Ze vinden het toegankelijk en niet moeilijk om mee aan de slag te gaan. Ze ervaren een goede afwisseling in vraagstelling, filmpjes en tekst. Ik merk dat mijn team echt open staat voor deze manier van leren. Na de eerste fase hebben we een goede inhoudelijke evaluatie om het vervolgens schoolbreed uit te zetten. Dan borduren we voort op de persoonlijke ontwikkeling vanuit de intrinsieke motivatie van de docent én vanuit een professioneel oogpunt door E-WISE in te zetten in POP- en functioneringsgesprekken.

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Mikaël Vanderhaegen
    Zij-instromer

    E-WISE wordt op dit moment aangeboden voor docenten op de basisschool waar ik werk als vakdocent lichamelijke opvoeding. Daarnaast ben ik een Pabo zij-instromer die nog veel wil leren! Het grootste pluspunt is naar mijn mening dat je een cursus kunt volgen op je eigen tempo. Ook kun je tekst en video’s zo vaak herhalen als je zelf wilt. Ik kan het gebruik van E-WISE aan iedereen aanraden omdat het een groot aanbod heeft en dit op een hele prettige manier wordt aangeboden.

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen!