Minder werkdruk? Samen krijgen we 't voor elkaar!

Werkdruk: hoe ga je ermee om?

"Basisschoolleraren die in december staakten1 voor de vermindering van werkdruk, kunnen zelf veel doen aan het verminderen van deze werkdruk." Dat stelt Jolande Hogewind, directrice van het Calvijn College in Amsterdam, in een artikel in de Volkskrant.2  Samen met teammanager El Jaouhari zorgde Hogewind ervoor dat het Calvijn College de afgelopen jaren uitgroeide van een school met een dubieuze reputatie tot "misschien wel de beste school van Nederland", zoals Eberhard van der Laan dat zei. De werkdruk die de leraren op het Calvijn College ervoeren, was een van de zaken die Hogewind en El Jaouhari hebben aangepakt. Werkdruk is iets waar iedere leraar mee te maken krijgt, maar hoe ga je daarmee om?

Werkdruk is ‘eigen schuld’

Op het Calvijn College zijn ze de werkzaamheden op een andere manier gaan verdelen, zo geeft Hogewind aan. “Elk jaar maken we kaartjes met alle taken: voor zoveel klassen is een mentor nodig, we moeten zoveel lessen geven, er zijn zoveel mensen voor de activiteitencommissie nodig, enzovoorts.” Iedere leraar op het Calvijn College draagt taken aan en schat ook hoeveel tijd iedere taak kost. De school geeft leraren veel autonomie en zeggenschap over wat ze ieder jaar willen doen. Daarnaast heeft het Calvijn nagedacht over andere manieren om de werkdruk te verlichten. Zo krijgen leraren verschillende klassen uit hetzelfde leerjaar, zodat ze een les bijvoorbeeld vijf keer kunnen geven.

Meer controle over de workload

03_vraagje.pngWerkdruk is een subjectief gegeven. Wat de een als druk ervaart, is voor de ander prima te doen. Het ervaren van te veel werkdruk gaat vaak echter ook samen met het verliezen van controle. Je hebt het gevoel dat je het niet allemaal zelf meer in de hand hebt. Het voorbeeld van het Calvijn College laat zien dat het geven van autonomie aan leraren ervoor zorgt dat ze meer controle hebben over hun workload. Daarnaast helpt het als je een gezamenlijke verantwoordelijkheid draagt voor het werk. Als een taak meer uren kost, is er minder tijd over voor de andere taak. Dan moet je samen met je collega’s bespreken hoe je dit gaat oplossen. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. Van een leraar wordt verwacht dat hij kan plannen en organiseren. Toch gaat dit niet iedereen even goed af. Het belangrijkste is dat je voldoende structuur kunt aanbrengen en hoofd- van bijzaken kunt onderscheiden.

Plannen kun je leren!

08_klok.pngDe basis van een goede planning is een agenda, waarin je al je tijdsbestedingen, ook privé, vastlegt. Aan het begin van de week kijk je wat er voor die week op de planning staat. Is je agenda te vol? Dan kijk je wat je kunt schrappen, verplaatsen of eventueel delegeren. Het gaat er uiteindelijk om dat je alles wat je doet, overdenkt en overweegt, zodat het allemaal bewust gebeurt en jij de controle hebt. Je kunt ook met to-do-lijsten werken. Het nadeel daarvan is echter dat de taken die erop staan meestal vaag zijn en dat er geen deadline en tijdsindicatie is. Daarbij worden to-do-lijsten eerder langer dan korter. Wil je echt een ster worden in plannen? Lees dan Getting Things Done3 van David Allen. En volg de cursus Regie over jouw tijd.

1 https://www.nu.nl/dvn/5045543/waarom-basisschoolleraren-dinsdag-opnieuw-...
2 https://www.volkskrant.nl/binnenland/hoe-het-calvijn-college-misschien-w...
3 https://www.bol.com/nl/f/getting-things-done/39492293/

Ervaringen van onze gebruikers

  • Erik van Dijk
    Docent bij CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven

    De goede communicatie met E-WISE is mij heel goed bevallen. Altijd paraat om vragen te beantwoorden en altijd snelle reactie via de mail. Prima cursusmateriaal wat ook afwisselend gepresenteerd wordt. Sluit je een cursus positief af, dan krijg je een certificaat uitgereikt. Ik ben de 50 certificaten al gepasseerd! E-WISE staat open voor tips en advies uit het onderwijsveld, zodat dit weer kan worden verwerkt in het nieuwe cursusaanbod. Dus wil je nascholen? Dan zou ik zeggen: doen!


     

  • Dirk-Jan Dunnink
    Docent Duits bij het Stedelijk Lyceum Enschede

    Dagelijks heb ik met veel verschillende leerlingen te maken: rustige en drukke leerlingen, gedragsproblemen en kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of meer uitdaging kunnen gebruiken. Er is een verscheidenheid aan behoeftes en er zijn net zoveel meningen en methodes van (vak-)collega’s. Het grote voordeel van E-WISE is, dat een deskundige in een online cursus op een toegankelijke manier theorie met praktijk verbindt en de docent veel praktische handvatten biedt. Ik heb er veel aan gehad en ik wil er dankbaar gebruik van blijven maken!

  • Janet Huisman Mudibo
    Leerkracht groep 6, mediacoach en ICT coördinator bij School Loevestein

    De voordelen van E-WISE vind ik dat je in je eigen tempo, interessegebied en op een geschikt tijdstip een cursus kunt volgen. In twee uur rond je een cursus af en heb je voldoende handvatten om het toe te passen in je werk. Ik heb dit weekend, i.v.m. het thuisonderwijs, de cursus Google Forms afgerond. Ik kon er deze week gelijk mee aan de slag. De les van E-WISE is duidelijk, je hebt afwisseling tussen instructie en opdrachten waarin je het geleerde gelijk kunt oefenen. Vooral dat laatste is belangrijk om de stof te laten beklijven en toe te passen in de praktijk.

  • André Vos
    Docent en mentor bij PrO Assen

    Sinds eind 2019 maak ik gebruik van het cursusaanbod van E-WISE. E-WISE heeft een ruim aanbod aan cursussen die je in eigen tempo kunt volgen. De cursussen die aangeboden worden zijn actueel en zeer praktisch. Door het volgen van de cursussen ga ik weer even op een andere manier naar mijn lessen en leerlingen kijken. Door mijn enthousiasme zijn meer teamleden van mijn school gaan meedoen aan de online cursussen van E-WISE: van OOP'ers tot teamleiders, iedereen doet mee.

  • Elly Ytsma
    Leerkracht bij IKC Johan Willem Friso Leeuwarden

    Wat ik erg fijn vind aan de cursussen van E-WISE, is dat je een cursus op elk moment kunt terugkijken. Hierdoor kan ik het gebruiken als naslagwerk én is het mogelijk om fragmenten uit de cursussen in de klas te laten zien. Ik vertel de leerlingen immers altijd wat ik heb geleerd. Voor het starten van een cursus print ik graag de cursusdocumentatie. Die gebruik ik om extra notities te maken of te arceren wat ik belangrijk vind.

  • Jante Luimes
    Groepsleerkracht bij Cbs 't Prisma Doetinchem

    E-WISE biedt online cursussen aan. De onderwerpen zijn zeer divers. Het grote voordeel is dat deze cursussen binnen een kort tijdsbestek te volgen zijn en volledig in de tijd te doen zijn. De online cursussen geven mij de mogelijkheid om me up-to-date te houden, zonder dat het me middagen kost. Deze cursussen zijn zeer toegankelijk en erg toepasbaar binnen het basisonderwijs. Ik kan deze manier van het volgen van cursussen dan ook van harte aanbevelen. Kortom: eigentijds, prima te realiseren, toepasbaar, werkdruk verlagend, niet gebonden aan vaste tijden, vernieuwend.

  • Marieke Jochems
    Leerkracht bij PCBO Apeldoorn

    Vandaag de cursus "Ik denk dus ik besta, filoseren met kinderen" doorlopen. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Wat ik erg prettig vond is de afwisseling tussen theorie en film. Het vulde aan en je had gelijk een beeld bij de tekst. De tekst was op niveau, niet te moeilijk en niet te makkelijk. Een cursus met ideeën waarvan ik denk: morgen beginnen! Er is een ruime keus uit onderwerpen die allemaal met je vak te maken hebben. Hoe je kunt kiezen was ook helder. Wat ik zelf prettig vind is dat je ook weet voor welke doelgroep de cursus is.
     

  • Ton van Poppel
    Onderwijsmanager Nuenens College

    Over het systeem zijn mijn docenten heel tevreden. Ze vinden het toegankelijk en niet moeilijk om mee aan de slag te gaan. Ze ervaren een goede afwisseling in vraagstelling, filmpjes en tekst. Ik merk dat mijn team echt open staat voor deze manier van leren. Na de eerste fase hebben we een goede inhoudelijke evaluatie om het vervolgens schoolbreed uit te zetten. Dan borduren we voort op de persoonlijke ontwikkeling vanuit de intrinsieke motivatie van de docent én vanuit een professioneel oogpunt door E-WISE in te zetten in POP- en functioneringsgesprekken.

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Mikaël Vanderhaegen
    Zij-instromer

    E-WISE wordt op dit moment aangeboden voor docenten op de basisschool waar ik werk als vakdocent lichamelijke opvoeding. Daarnaast ben ik een Pabo zij-instromer die nog veel wil leren! Het grootste pluspunt is naar mijn mening dat je een cursus kunt volgen op je eigen tempo. Ook kun je tekst en video’s zo vaak herhalen als je zelf wilt. Ik kan het gebruik van E-WISE aan iedereen aanraden omdat het een groot aanbod heeft en dit op een hele prettige manier wordt aangeboden.

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen!