Aan de slag met duurzaamheid

Informatie: 

Hoe integreer je duurzaamheid in het schoolbeleid, de missie en de visie? Hoe voer je dit beleid praktisch uit? Hoe kun je docenten en leerlingen stimuleren tot duurzaam onderwijs? En welke rol speel je als leidinggevende? In de cursus Aan de slag met duurzaamheid krijg je de antwoorden van Ruth Pasternak, projectleider onderwijs bij SME. Ze introduceert onder meer de Whole School Approach, die je helpt in kaart te brengen wat er al gebeurt op school en waar je naartoe wilt. Extra aandacht krijgt het piramidemodel, dat laat zien op welke niveaus je met duurzaamheid aan de slag kunt gaan; van het visieniveau tot en met het niveau van de spontane acties. De boodschap van Ruth: duurzaamheid is niet ‘iets extra’s erbij’, maar een bouwsteen voor grote beslissingen, zodat duurzaamheid door alle lagen van de school een plek krijgt.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe je aan de slag kunt gaan met duurzaamheid binnen je eigen school.
  • heb je kennis van leren voor duurzame ontwikkeling, de Sustainable Development Goals, het model van de Whole School Approach en het piramidemodel.
  • weet je hoe je vervolgstappen kunt zetten om duurzaamheid een plek te geven binnen de school.
  • weet je welke rol jij speelt en welke rol het team en de leerlingen spelen ten aanzien van duurzaamheid.
Docent: 

Ruth Pasternak MEd. MA

Ruth Pasternak werkt als projectleider onderwijs bij Stichting Milieu Educatie (SME), die verschillende doelgroepen ondersteunt bij duurzaamheidsvraagstukken. Ze ontwikkelt nieuwe projecten over duurzaamheid voor basis- en voortgezet onderwijs. Ook ontwikkelt ze bestaande programma’s door en zet deze in in het onderwijs, zoals Eco-schools. Hiermee wil zij duurzaamheid een vaste plek in het onderwijs geven. 

Door haar ervaring als docent Nederlands is de onderwijspraktijk nog erg dichtbij en kent ze de dagelijkse worsteling van ‘te weinig tijd’, ‘te veel te doen’. Haar doel is om mensen binnen de school te ondersteunen, inspireren en coachen, zodat zij vol plezier duurzaamheid tot een ‘levend onderwerp’ in de school kunnen maken.